Kilka słów o naszym klubie

Został on założony w roku 1950 działalność swoją rozpoczął od utworzenia Sekcji Motocyklowej, która nosiła nazwę „SPÓJNIA”. Kierownikiem Sekcji został zawodnik, wieloletni zasłużony działacz Mieczysław BŁONIARZ. W latach 70-tych klub nosi nazwę SPÓŁDZIELCZO-RZEMIEŚLNICZY KLUB SPORTOWY „GORCE”. W roku 1982 zostaje zarejestrowany pod nazwą AMK „GORCE” NOWY TARG z nową siedzibą w Nowym Targu przy ulicy Szaflarskiej 103a jako stowarzyszenie, posiada osobowość prawną, własny majątek. Jest członkiem zwyczajnym Polskiego Związku Motorowego działającym na podstawie statutu związku oraz Stowarzyszenia-rejestr XII Wydział Sadu Gospodarczego w Krakowie KRS XII NS rej. KRS4677/Z/950.

Nobilitacją klubu zawodników działaczy w roku 2008 jest wniosek KAPIRUŁY HONOROWEJ Rada Miasta Uchwałą nr XXII/23 8/08 z dnia 2 czerwca 2008r. przyznała AMK „GORCE” Nowy Targ MEDAL ZA SZCZEGÓLNE ZASŁUGI dla miasta Nowy Targ. Natomiast zawodnicy klubu Bogdan SIĘKA, Zbigniew JEDYNAK, Rafał LUBERDA otrzymali MEDAL ZASŁUŻONY dla Sportu miasta Nowy Targ.

Z okazji 60-lecia powstania Polskiego Związku Motorowego Zarząd Główny PZM w Warszawie wydał limitowaną serię okolicznościowych medali W UZNANIU ZASŁUG DLA ROZWOJU POLSKIEGO ZWIĄZKU MOTOROWEGO. Na wniosek Prezesa Zarządu Okręgowego w Krakowie wyróżnieni medalem zostali Prezes Mieczysław BATKIEWICZ, Roman DZIBIŃSKI, Władysław JAPOŁ i Tadeusz Luberda.

Klub posiada wydaną przez Zespół d.s. Licencji przy Zarządzie Głównym w Warszawie LICENCJĘ NR 19/M/2011 ważną do dnia 31 grudnia 2014 roku,   uprawniającą do współzawodnictwa w sporcie motocyklowym, organizacji zawodów.

Z dziejów  nowotarskiego klubu Auto Moto Klubu „GORCE”

Historię  powstania klubu można porównać do ziemi podhalańskiej. Klub rósł  na twardym skalnym gruncie i był tworzony przez grupę ludzi z podobnym charakterem. Ludzie tworzący klub  musieli pokonać szereg przeszkód, przekonać innych w tym ówczesne władze, że jest to sport dla górali. Dzisiaj, kiedy patrzy  się w przyszłość, trzeba pochylić czoła przed tymi działaczami i powiedzieć, że byli prekursorami sportu motocyklowego  na skalnym Podhalu. To ich miłość do motocykla zrodzona po zakończeniu II wojny światowej została przejęta przez młode pokolenie nowotarskie, motocyklistów, które pielęgnuje dorobek pionierów, mnożąc uczucie miłości do motocykla, przekuwając to w tytuły klubowe, indywidualne krajowe, zagraniczne.

Zapewne rodowity góral gwarą „pięknie” opowiedziałby o tej miłości do motocykla, która ma początek w Zakopanem. Nie bez przyczyny wpływ  na to umiłowanie tego sportu miała postać mecenasa Kazimierza Jurkowskiego  działacza, zawodnika Polskiego Związku Motocyklowego w Warszawie. To on pod wpływem wrażeń opartych na startach w słynnych sześciodniówkach na wyspach brytyjskich ostatecznie doprowadza  do rajdu o podobnej skali trudności, trasie w Zakopanem w roku 1937. Tak rozpoczyna się  historia Rajdów Tatrzańskich , z których pierwszy rozegrano w dniach 11-12.09.1937 roku. Do wybuchu wojny zdołano zorganizować trzy Rajdy Tatrzańskie, w których Kazimierz Jurkowski zdobywa złote medale, niestety ginie w czasie okupacji, pozostaje jego piękna idea  twórcy trudnych rajdów, zawodnika, działacza. Po wojnie organizację rajdów przejmuje TKM Zakopane oraz ZO PZM Kraków. To wówczas grupa nowotarskich działaczy pracująca w Komitecie Organizacyjnym RT pod kierownictwem działacza zakopiańskiego P. J Jasiorkowskiego nabiera doświadczenia  organizacyjnego, sportowego i jest to  chwila, w której rozpoczyna się przygoda – romans górali z motocyklem. Z zapałem Panowie Mieczysław  Błoniarz, Jan Jaskierski, Julian Siemek, Hieronim Jaskółka, Eugeniusz Podstawski, Józef  Sutorowicz, Bronisław Ceglarz  przystępują do utworzenia sekcji motocyklowej, ale również rozumieją ze rajdy można organizować w Gorcach. Jest to idealne naturalne miejsce gdzie znajdują się przeszkody jak skały, zwały drzew, potoki, podjazdy spełniające wymogi i kryteria techniczne rajdów obserwowanych o randze mistrzostw krajowych jak i zagranicznych.

W roku  1947 po raz pierwszy zorganizowano Międzynarodowy Rajd Tatrzański im. K Jurkowskiego, niestety licznie zapowiadający udział w rajdzie zawodnicy oraz drużyny zagraniczne ograniczyły się jedynie do przyjazdu 2 zawodników Czechosłowacji. W roku 1956, 1957 XIV, XV MRT to przyjazd ekip i zawodników z RFN, Szwecji, Włoch, Wielkiej Brytani, Czechosłowacji, NRD, ZSSR, Węgier to udział  182 zawodników w XIV MRT, z czego prawie połowę stanowili zawodnicy zagraniczni. Ukończyło rajd zaledwie 88 zawodników. Trasa rajdu to przejazd ok 400-700 km przez teren górski  zakopiańskiej Głodówki, Turbacza, Babiej Góry czy Średniaka. Od początku  rajdom towarzyszy deszcz, który przeszedł niemal do tradycji, błoto, teren skalisty, potoki z drzewami, skałami, to sprawia, że rajdy zostają określone nazwą  „SZKOŁĄ HARTU I DUCHA”. Rajd Tatrzański wychował pokolenia motocyklistów w okresie przedwojennym: Kubiak, Jędrzejewski, Jakubowski, Docha po wojnie Żymirski, Walter bracia St,K Brun, Szczebakiewicz, Pieczara, Jugowski, w tym zawodników  Sekcji Motocyklowej „SPÓJNIA” Nowy Targ którzy zdobywali medale – M. LEJA złoty medal RT -1950, Z. SWIATEK, złoty medal RT-1959 rok, J HASZLAKIEWICZ złoty medal RT 1958 rok, M.BŁONIARZ, złoty medal RT 1960 rok. Współtwórcami  Rajdu Tatrzańskiego są  inż. Zenon Sokołowski- komandor RT w latach 1939, 1946-1949,Józef Docha zawodnik, który jako pierwszy Polak  w roku 1934 zdobył medal FICM, w latach 1936-1939 Kapitan Sportowy  PZM. Józef Docha w latach 1946-1948 zostaje Prezesem PZM, to również twórca polskiego żużla. To o Puchar Przechodni im. Józefa Docha walczą dzisiaj krajowi żużlowcy. W roku 1948r. przez Polski Klub Motocyklowy w Warszawie zostaje ufundowany Puchar „WIECZYSTA NAGRODA PRZECHODNIA im. Kazimierza JURKOWSKIEGO” , o który  do dziś rywalizują klubu motocyklowe w naszym kraju. Zdobywcami tego pięknego trofeum od roku 1948 były takie klubu jak: Ogniwo Bytom, Związkowiec Warszawa, Spójnia Warszawa, WKS Warszawa, WKS Legia Warszawa, KKM LPŻ Kraków, KJ Kielce, PKS Kraków, Budowlani SMOK Kraków, KS Avia Świdnik, LKS Stryszów, Hutnik Kraków, AMK Gliwice, TKM Zakopane. Nowotarski klub motocyklowy  AMK „GORCE” był 20-krotnym zdobywcą tego Pucharu, obecnie pozostaje w naszym  klubie.

W roku 1974 organizacja Międzynarodowych Rajdów Tatrzańskich zostaje powierzona działaczom  klubu motocyklowego AMK Nowy Targ. Powodem były problemy organizacyjne, ekologiczne w Zakopanem. Od tej pory nie przerwanie podtrzymując tradycje twórców rajdów tatrzańskich w Gorcach odbywają się rajdy o podobnej skali trudności. Choć zmiany regulaminowe i  wyodrębnienie się dyscypliny TRIAL powoduje, że nie mają tak długich wyczerpujących tras, ale zdecydowanie wymagają  opanowania  technicznej sztuki pokonywania przeszkód  są kolorowym widowiskiem kunsztu umiejętności jazdy po skałach, wyrobiskach, potokach, drzewach, gromadząc od lat wierną grupę kibiców z całego Podhala.

Wszystkich chętnych zapraszamy po zapoznania się z historią nowotarskiego Auto Moto Klubu „GORCE”.
Z DZIEJÓW NOWOTARSKIEGO AUTO MOTO KLUBU [PDF]